متفرقه

بررسی تخصصی سرفس پرو ۲۰۱۷

سرانجام پس از سال‌ها مایکروسافت اعلام نمود که سرفس پرو به بلوغ کامل رسیده است و علی‌رغم روند گذشته به‌جای سرفس پرو ۵ آن را تنها بانام “سرفس پرو” معرفی کرد. در ادامه با وینفون همراه شوید تا نگاهی نزدیک به تمام جوانب نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این دستگاه داشته باشیم.
از زمان عرضه اولین سرفس پرو در سال ۲۰۱۲، مایکروسافت در حال یک تلاش بی‌وقفه برای متقاعد کردن جهانیان به استفاده از دو دریک‌ها به‌جای لپ‌تاپ‌ها است. پس از معرفی سرفس پرو ۳ و ۴ باوجود کاستی‌های ریز و درشتی که در آنها احساس می‌شد، این دیدگاه مقداری بیشتر رنگ حقیقت به خود گرفت.
با معرفی سرفس پرو ۲۰۱۷ به نظر می‌رسد سرانجام رؤیای مایکروسافت برای این دستگاه به‌صورت تمام و کمال به حقیقت پیوسته است. هیچ‌وقت نمی‌شد این دستگاه را از این کامل‌تر و متعادل‌تر تولید کرد، به‌طوری‌که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.
در ادامه بررسی تمام جوانب تخصصی سرفس پرو ۲۰۱۷، که پنجمین نسل از خانواده سرفس پروهای مایکروسافت است را برای شما آماده کرده‌ایم. این بررسی بعد از تجربه چندهفته‌ای و بررسی دقیق این دستگاه توسط کارشناسان سایت مرجع مطلب تهیه‌شده است.

بررسی مایکروسافت سرفس پرو ۲۰۱۷

مایکروسافت برای این بررسی سرفس پرو جدید خود را در اختیار سایت منبع قرار داده است. سرفس پرو ای که مایکروسافت در اختیار کارشناسان این بررسی قرار داده است از پردازنده Core i7-7660U با ۱۶ گیگابایت حافظه رَم و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی جانبی بهره می‌برد. قیمت این دستگاه ۲,۱۹۹ دلار خواهد بود. همچنین این محصول شامل تایپ کاور الکانترا به قیمت ۱۵۹ دلار و قلم جدید سرفس به قیمت ۹۹ دلار است، که جمعاً قیمت آن را به ۲,۴۵۷ دلار می‌رساند.
قیمت سرفس پروهای جدید از ۷۹۹ دلار برای پردازنده Core m3 و ۴ گیگابایت حافظه رَم به همراه ۱۲۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی جانبی آغاز می‌شود. بالاترین قیمت نیز مربوط به سرفس پرو Core i7 با ۱۶ گیگابایت حافظه رَم و ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی جانبی (به‌علاوه تایپ کاور و قلم) باقیمت ۲,۶۹۹ دلاری است.

مشخصات فنی

مانند سرفس پروهایی که درگذشته عرضه شد مایکروسافت سرفس پرو ۲۰۱۷ را نیز با پیکربندی‌های مختلف سخت‌افزاری برای رفع نیازی‌های متفاوت انواع کاربران عرضه کرده است. پیکربندی‌های سرفس پرو ۲۰۱۷ بر اساس سه مدل پردازنده که با انواع حجم‌های مختلف حافظه رَم و فضای ذخیره‌سازی همراه شده‌اند تفکیک‌شده است. اما در تمام سرفس پروهای ۲۰۱۷، صفحه‌نمایش و شاسی یکسانی به‌کاررفته است.
تمام پردازنده‌های بکار رفته در سرفس پرو ۲۰۱۷ از نسل هفتم پردازنده‌های اینتل موسوم به “کابی لیک”  هستند. پردازنده پیشرفته Core i7 که به همراه گرافیک Iris Plus HD640 این پیکربندی را قوی‌تر هم می‌سازند.
  • نمایشگر: صفحه‌نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی باقابلیت ۱۰ لمس هم‌زمان
  • رزولوشن نمایشگر: ۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ (PPI 267) پیکسل، نسبت تصویر ۳:۲
  • سیستم‌عامل: ویندوز ۱۰
  • پردازنده مرکزی: نسل هفتم پردازنده‌های Intel Core i7-7660U، Intel Core i5-7300U و Intel Core m3 7Y30
  • حافظه ذخیره‌سازی: ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت از نوع حافظه حالت‌جامد (SSD)
  • حافظه اصلی: ۴ گیگابایت، ۸ گیگابایت یا ۱۶ گیگابایت حافظه رَم ۱۸۶۶Mhz LPDDR3
  • پردازنده گرافیکی: پیکربندی‌های Core m3 و Core i5 با گرافیک Intel HD graphics 620 و پیکربندی Core i7 با گرافیک Intel Iris Plus Graphics 640
  • دوربین پشت: دوربین ۸ مگاپیکسلی ۱۰۸۰p HD با فوکوس خودکار
  • دوربین جلو: دوربین ۵ مگاپبکسلی ۱۰۸۰p HD با سیستم احراز هویت ویندوز هلو
  • سیستم صوتی: اسپیکرهای استریو با پشتیبانی از Dolby Audio Premium
  • پورت‌های ارتباطی: USB 3.0، Mini DisplayPort، Headset jack، Surface Connect و microSDXC card reader
  • سنسور: حسگر نور محیط و حسگرهای Accelerometer و Gyroscope
  • شبکه: Wi-Fi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac compatible و Bluetooth Wireless 4.1 technology
  • امنیت: TPM chip for enterprise security
  • عمر باتری: ۱۳.۵ ساعت در استفاده بی‌وقفه
  • قلم: قلم سرفس
  • وزن: ۷۶۸ گرم تا ۷۸۴ گرم
  • ابعاد: ۲۹۲ mm x 201 mm x 8.5 mm

بسته سرفس پرو شامل تایپ کاور نمی‌شود و برای خرید آنها باید مبلغی به‌صورت مجزا پرداخت کنید. قیمت تایپ کاور سرفس پرو، از ۱۲۹ دلار برای تایپ کاور سرفس پرو ۴ (آبی، مشکی، قرمز، فیروزه‌ای و آبی روشن) تا ۱۵۹ دلار برای تایپ کاور های جدید با پوشش الکانترا (کبود، آبی کبالت یا پلاتینی) متغیر است.
برای نخستین بار مایکروسافت قلم سرفس را هم دربسته سرفس پرو قرار نداده است. مایکروسافت دلیل این اقدام چنین بیان می‌کند: ” تنها ۳۰ درصد از خریداران سرفس پرو از قلم استفاده می‌کنند و قیمت قلم جدید نیز از ۵۹ دلار به ۹۹ دلار تغییر کرده است، ضمناً  حالا کاربران با آزادی بیشتری می‌توانند رنگ قلم را با دستگاه خود هماهنگ کنند”.
در سرفس پرو ۲۰۱۷، سرانجام پیکربندی‌های Core m3 و Core i5 به‌صورت کامل بدون فن طراحی‌شده‌اند و در حال حاضر تنها یک فن در نسخه Core i7 سرفس پرو به‌کاررفته است که با بازطراحی صورت گرفته در آن بسیار بی‌صداتر از گذشته است. انتظار می‌رود مایکروسافت مدلی دیگر از سرفس پرو با پشتیبانی از شبکه‌های ۴G LTE را با به‌روزرسانی فال ارائه کند.

طراحی

در طراحی سرفس پرو ۲۰۱۷ تغییرات زیادی در مقایسه با نسخه‌های پیشین مشاهده نمی‌شود و از بسیاری جهات این سرفس پرو هنوز شبیه به سرفس پرو ۳ است. این نوع طراحی و چیدمان برای این محصول بسیار عالی است و به‌جز جک هد فن که نزدیک به بالای دستگاه در گوشه سمت چپ صفحه‌نمایش قرار دارد همه‌چیزی در بهترین جای ممکن قرارگرفته است.
شاسی دستگاه مانند سابق از جنس منزیم، به شکلی کاملاً استوار و بدون انعطاف‌پذیری طراحی‌شده است از این بدنه کوچک‌ترین صدایی تولید نمی‌شود. کلیدهای پاور و تنظیم صدا در قسمت بالای سمت چپ تبلت قرارگرفته‌اند و ثبات بیشتری نسبت به گذشته دارند. در سمت راست پورت‌های دستگاه قرارگرفته است یک پورت USB Type-A، یک پورت mini-Display و یک پورت Surface Connect برای اتصال شارژر دستگاه و یا سرفس داک.


مایکروسافت به اعتراض کاربران نسبت به عدم وجود پورت USB Type-C در سرفس پرو این‌چنین پاسخ می‌دهد: “در حال برنامه‌ریزی برای عرضه مبدل پورت Surface Connect به این پورت در سال آینده هستیم”. این دانگل توانایی شارژ دستگاه و انتقال داده‌ها از طریق پورت USB Type-C را با تبدیل به پورت Surface Connect برای افرادی که به این پورت علاقه‌مند هستند فراهم می‌سازد. البته در این بررسی قصد بحث در رابطه با پورت USB Type-C را نداریم زیرا تبدیل به یک بحث بی‌پایان خواهد شد.
در طراحی سرفس پرو ۲۰۱۷ تغییرات کوچکی مشاهده می‌شود که به بهتر به نظر رسیدن این دستگاه از نمونه‌های پیشین خود کمک می‌کند. ازجمله آن‌ها می‌توان به بازطراحی شاسی دستگاه با لبه‌هایی صاف و پخ تر، منافزی کوچک‌تر برای سیستم خونک کننده دستگاه که صدای کمنری هم از آن قابل‌شنیدن است، جک دستگاه که اکنون به‌طور کامل تا ۱۶۵ درجه باز می‌شود و لنزهای IR ویندوز هلو که به شکل بهتری در بدنه قرار گرفته‌اند. در مجموع باید بدانید در هنگام مشاهده سرفس پرو به بیش از ۸۰۰ قطعه داخلی که کاملاً به‌صورت سفارشی تهیه شده‌اند نگاه می‌کنید.
اگرچه این تغییرات روی کاغذ ممکن است بسیار جزئی به نظر آیند اما در استفاده روزانه از این دستگاه است که ارزش واقعی این تغییرات نمایان می‌شود. لبه‌های ملایم‌تر و منافذ باریک‌تر هوا در اطراف دستگاه به کاربران کمک می‌کنند که هنگام  در دست گرفتن سرفس پرو ۲۰۱۷، بیشتر احساس کنند که یک تبلت در دست دارند و این طراحی با در نظر گرفتن پردازنده قدرتمند Core i7 و ۱۶ گیگابایت حافظه رَم له کاررفته در دستگاه بیشتر جلب‌توجه خواهد کرد. برای دستگاهی که تجربه یک کامپیوتر شخصی ویندوزی کامل را به ارمغان می‌آورد ضخامت ۸.۵ میلی‌متر فراتر از انتظار هر شخصی خواهد بود.

در طراحی سرفس پرو ۲۰۱۷ نه تنها نمی‌توان هیچ مشکلی یافت بلکه می‌توان گفت از این منظر مایکروسافت نمی‌توانست سرفس پرو ۲۰۱۷ را بهتر از این تولید کند. همه‌چیز در بالانس وزنی قرار دارد. روی دستگاه هیچ جای پیچ و یا درزی مشاهده نمی‌شود و حتی آنتن‌های رادیویی در بالای دستگاه به شکل هنرمندانه‌ای با دستگاه ترکیب شده‌اند. به‌علاوه دریچه‌های هوا اکنون کمتر قابل‌مشاهده‌اند، شعاع آن بهتر از گذشته به نظر می‌رسد و کمتر به دریچه هوا شبیه است.
سرفس پرو هنوز هم از تمام دو در یک‌هایی که ترکیبی از تبلت ها و کامپیوترهای شخصی هستند متمایز به نظر می‌رسد و دقیقاً خوش بر و رو ترین آنها نیز است.

صفحه نمایش

برای ۲۰۱۷، مایکروسافت صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی با رزولوشن ۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ (PPI 267) پیکسل را برای سرفس پرو با وفاداری به نسبت تصویر ۳: ۲ برگزیده است. این صفحه‌نمایش از نوع IPS LCD باقابلیت تشخیص لمس هم‌زمان ۱۰ نقطه است و سراسر آن را شیشه‌ای براق تا لبه‌ها پوشیده است. در نگاه اول تفاوتی چندانی بین صفحه‌نمایش این دستگاه با صفحه‌نمایش سرفس پرو ۴ که ۱۹ ماه پیش‌تر معرفی شد به نظر نمی‌رسد اما تولید و کیفیت صفحه‌نمایش این محصول بسیار متفاوت از نمونه بکار رفته در نسخه پیشین است.

از سبک نمایش رنگ‌ها می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین تغییر صورت گرفته در جدیدترین نسل سرفس پرو  برای بخش نمایشگر نام برد. سرفس پرو ۲۰۱۷ در نمایش رنگ، تجربه‌ای مشابه با چیزی که در سرفس استودیو دیدم را به کاربران عرضه می‌کند. مایکروسافت بسیاری از تجارب خود را که در ساخت صفحه‌نمایش سرفس استودیو به‌دست آورده به سرفس پرو آورده است. در سرفس پرو جدید دو روش به نمایش درآمدن رنگ‌ها sRGB و Enhanced ارائه می‌شود. روش sRGB باهدف پاسخ به نیاز کاربران حرفه‌ای که به نمایش رنگ‌های طبیعی برای ویرایش تصاویر و ویدئوها (یا حتی افرادی که به نمایش رنگ‌های طبیعی علاقه‌مند هستند) نیازمند هستند ارائه می‌گردد.
البته روش دوم بیشتر توسط کاربران انتخاب خواهد شد، به‌ویژه کاربرانی که بیشتر زمان استفاده از سرفس پرو را صرف مشاهده رسانه‌های تصویری ازجمله فیلم  ها خواهند کرد. ساختار نمایش Enhanced تجربه‌ای تقریباً HDR، مشابه با آنچه در AMOLED یا حتی صفحه‌های نمایش Sharp IGZO مشاهده کرده‌ایم ایجاد می‌کند. این صفحه‌نمایش جدید طیف کاملی از نمایش رنگ‌ها را ارائه می‌کند. نکته جالب‌توجه این است که این قابلیت در سرفس لپ‌تاپ وجود ندارد.

در آزمایش های صورت گرفته دقت رنگ‌ها ۹۷ درصد Adobe sRGB و ۷۵ درصد Adobe RGB  به‌دست آمد که بسیار عالی است و در مقایسه با سرفس پرو ۴ با یک درصد بهبود همراه شده است، که ۹۶ درصد Adobe sRGB بود. درحالی‌که این نتیجه بسیار عالی است و از متوسط دقت بالاتر است اما از نتیجه به‌دست‌آمده برای سرفس لپ‌تاپ پایین‌تر است که برابر ۹۹ درصد Adobe sRGB  و ۸۰ درصد Adobe RGB است. بااینکه نمایشگر این دو دستگاه بسیار به هم شبیه هستند اما صفحه‌نمایش سرفس پرو برای پشتیبانی از قلم سرفس آماده‌شده است و این موضوع مسبب این اختلاف نتیجه است.

نکته قابل‌ذکر دیگر در مورد صفحه‌نمایش عدم وجود لکه‌های نورانی نزدیک لبه‌های صفحه‌نمایش است. در تمام صفحه‌های نمایش IPS در کنار لبه‌ها لکه نورانی ایجاد می‌شود که جلب‌توجه می‌کنند و دستگاه‌های سرفس نیز درگذشته از این نقطه‌ضعف صفحات نمایش IPS مستثنا نبودند. اما در بررسی‌های صورت گرفته توسط ما هیچ نقطه نورانی که صفحه نمایشگر سرفس پرو جدید از آن رنج ببرد مشاهده نشد، تیم سرفس ادعا می‌کند که این مشکل ساخت در صفحه‌نمایش های IPS را کاملاً برطرف کرده است.
اندازه چارچوب صفحه‌نمایش دقیقاً مشابه اندازه چارچوب موجود در سرفس پروهای گذشته است. درحالی‌که در کامپیوترهای شخصی روند توسعه به این شکل است که تا جای ممکن چارچوب را باریک‌تر کنند اما باید به یاد داشته باشیم که سرفس پرو در وهله اول یک تبلت است. لبه‌های در نظر گرفته‌شده برای چارچوب صفحه‌نمایش مانند صفحه‌نمایش فعال دستگاه نیست و به‌منظور سهولت در دست گرفتن و کار کردن با این دستگاه تعبیه شده‌اند. به‌علاوه این قسمت به پنهان‌سازی قسمت‌های مختلف ازجمله آنتن‌های رادیویی کمک می‌کند. کاربران نیز معمولاً با چارچوب‌های موجود در این دسته از تبلت ها مشکلی ندارند.

درمجموع صفحه‌نمایش سرفس پرو تقریباً عالی به نظر می‌رسد. ۱۲.۳ اینچ شاید برای کاربرانی که صفحه‌نمایش بزرگ را ترجیح می‌دهند ایده آل نباشد، اما این تنها به سلیقه هر  شخصی بازمی‌گردد. رنگ‌ها، روشنایی، شفافیت و نمایش پیشرفته رنگ‌ها موقعیت این صفحه‌نمایش را در مقابل رقبا بهتر هم می‌سازد. این صفحه‌نمایش در یک کلام زیباست.

عملکرد قلم

برای سال ۲۰۱۷ قلم سرفس با ۴,۰۹۶ سطح فشار، یعنی چهار برابر حساس‌تر از قلم گذشته، دوباره بازطراحی شده است. نیروی فعال‌سازی (میانگین فشار لازم برای فعال‌سازی قلم) به کمی بیش از ۹ گرم کاهش‌یافته است. برای اولین بار قلم سرفس پرو اکنون از لمس مایل و دورانی نیز پشتیبانی می‌کند و این به هنرمندان اجازه خواهد داد که مانند مدادهای واقعی از آن برای ایجاد سایه‌روشن استفاده کنند.
از همه مهم‌تر کاهش زمان تأخیر این قلم است. زمان تأخیر به اشکال مختلفی معنی شده مثل‌اینکه: چقدر سریع اثر قلم روی صفحه‌نمایش پس از تماس با آن ثبت می‌گردد، سریع‌ترین شکلی که شما می‌توانید طراحی کنید، بیشتر تأخیر قابل‌توجه ای که ممکن است رخ دهد و بیشترین قدرت حس مغز ما که می‌تواند تشخصی دهد چیز مصنوعی در مقابلش رخ می‌دهد. قلم‌های دنیای واقعی زمان تأخیر صفر دارند. کاهش زمان تأخیر قلم از ۴۰ میلی‌ثانیه به ۲۱ میلی‌ثانیه دستاورد بسیار بزرگی برای قلم سرفس جدید است. بسیاری از این کاهش زمان تأخیر مدیون پردازنده کمکی تعبیه‌شده صفحه‌نمایش است. این پردازنده کمکی به واحد پردازش گرافیکی برای ارسال اطلاعات متصل شده و به محاسبات قلم سرعتی بیش‌ازپیش می‌بخشد.

این کاهش زمان تأخیر فوق‌العاده است. قلم سرفس جدید روی سرفس پرو جدید بیشتر از گذشته حس روان و واقعی بودن را به کاربران منتقل می‌کند. این قلم شمارا مجاب می‌کند که بیشتر از آن استفاده کنید حتی اگر یک هنرمند نباشید!
منبع تغذیه قلم سرفس تنها یک باتری AAAA است و تنها با یک باتری می‌توانید حدود یک سال از قلم هرروز استفاده کنید.
بهبودهای صورت گرفته در قلم سرفس، فشار تا ۴,۰۹۶، بهبود زمان تأخیر و زمان فعال‌سازی شامل تمام اعضای جدید خانواده سرفس ازجمله سرفس پرو ۳، پرو ۴، بوک و استودیو نیز می‌شود. این بهبودها از طریق به‌روزرسانی راه‌انداز های این دستگاه به‌مرور برای آنهاها اعمال می‌شود. لمس مایل قلم نیز به سرفس بوک و سرفس استودیو از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری خواهد آمد.
با توجه به اینکه تنها سرفس پرو جدید از پردازنده کمکی بهره می‌برد بعید به نظر می‌رسد دستگاه‌های سرفس قدیمی‌تر توانایی دست‌یابی به تجربه کارایی قلم روی این دستگاه را داشته باشند. تنها سرفس پرو جدید تمام این خصوصیات را بازمان تأخیر ۲۱ میلی‌ثانیه از ابتدا خواهد داشت.

از تغییرات فیزیکی صورت گرفته در قلم سرفس هم می‌توان به حذف گیره پیراهن قلم اشاره کرد. حذف گیره موجب بزرگ‌تر شدن قسمت مغناطیسی قلم شده و درنتیجه بهتر از گذشته در کنار دستگاه قرار می‌گیرد. اما زمانی که آن را از دستگاه جدا کنید دیگر گیره‌ای برای متصل کردن آن به پیراهن شما وجود ندارد.
بهبود استفاده از قلم همواره یکی از بخش‌های مورد تمرکز ویژه در ارائه سرفس ها بوده است و مایکروسافت این را در معرفی سرفس پرو ۲۰۱۷ نیز ادامه داده است. استفاده از این قلم باوجود قیمت ۹۹ دلاری آن واقعاً برای هر شخصی لذت‌بخش خواهد بود.
نکته موردتوجه دیگر در رابطه با سرفس پرو ۲۰۱۷ این است که اکنون می‌توان از سرفس دایل روی صفحه‌نمایش این دستگاه استفاده کرد و دقیقاً تجربه‌ای مانند آنچه که در اتصال آن به سرفس استودیو ارائه می‌شود را تجربه کرد.

تایپ کاور

تغییرات صورت گرفته در تایپ کاور جدید سرفس بسیار کوچک است و در این محصول بازطراحی مجددی صورت نگرفته است. تایپ کاور سرفس پرو ۴ در نوع خود یک شاهکار محسوب می‌شد بنابراین قابل پیش‌بینی بود که مایکروسافت تغییرات چندانی را در آن ایجاد نکند. تنها نکته قابل‌توجه این تایپ کاور جدید استفاده از پارچه الکانترا به‌عنوان پوشش آن است. این پارچه مصنوعی احساسی شبیه به جیر را به شما منتقل می‌کند از طرفی هم باسلیقه مشتریانی که به محیط‌زیست اهمیت می‌دهند سازگارتر است چراکه برای تهیه این محصول هیچ حیوانی ذبح نگشته است. جنس این پارچه گرم و جذاب است و طیف وسیعی از رنگ‌ها (کبود، لاجوردی و پلاتینی) را برای انتخاب در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اکنون بهتر از گذشته می‌توانید تایپ کاور را با سرفس لپ‌تاپ، قلم سرفس و حتی با آرک موس هماهنگ کنید.

البته عرضه تایپ کاور های جدید که با پارچه‌ای از جنس الکانترا پوشیده شده‌اند نگرانی‌هایی در رابطه با طول عمر آن و پوشش خاصش ایجاد کرده‌اند. اما این نگرانی حداقل برای سرفس پرو چندان قابل اهمیت نیست زیرا تایپ کاور سرفس پرو یک محصول جانبی بوده و برعکس چیزی که در سرفس لپ‌تاپ شاهد آن هستیم شما توانایی تهیه یک تایپ کاور تازه برای سرفس پرو خود را در هرزمانی که اراده کنید خواهید داشت. این تایپ کاور جدید بسیار احساس خوبی به شما منتقل می‌کند و سهولت بیشتری به‌کار کردن با تایپ کاور فوق‌العاده سرفس بخشیده است. رنگ‌های جدید آن‌هم بسیار شکیل و دلپسند است.
میزان حرکت عمقی کلیدهای این تایپ کاور هنوز هم ۱.۳ میلی‌متر است (برای سرفس لپ‌تاپ میزان عمق حرکت کلیدها ۱.۵ میلی‌متر در نظر گرفته‌شده است) و تحریک‌پذیری و پاسخگویی آن مانند گذشته عالی است. نه تنها هیچ‌گونه مشکلی در هنگام تایپ کردن با آن نخواهید داشت بلکه تجربه‌ای لذت‌بخش هم خواهد بود. اساساً تایپ کاور جدید ازنظر کاربری دقیقاً مانند نسخه پیشین خود و حتی فراتر عمل می‌کند.

تغییرات و بهبودهای صورت گرفته دیگر در این تایپ کاور بسیار کوچک هستند ازجمله: کلید اختصاصی به‌منظور تنظیم روشنایی صفحه‌نمایش در عوض کلیدهای ترکیبی که درگذشته به این منظور در نظر گرفته‌شده به وند. همچنین به این تایپ کاور کلیدهای تنظیم صدا، پخش و توقف رسانه‌ها و کلیدی به‌منظور مدیریت نور پس‌زمینه کی بورد افزوده‌شده است. نور پس‌زمینه کی بورد همچنان سه سطح دارد و در شرایط کم‌نور بسیار قابل‌قبول ظاهر می‌شود.
مایکروسافت عنوان کرده است که بهبودهای کوچکی در دقت ترک پد این تایپ کاور اعمال‌شده است اما به نظر می‌رسد این تغییر بسیار جزئی بوده است. اندازه ترک پد مانند گذشته بافی مانده است و نمی‌توان تفاوت چندانی در عملکرد آن به نسبت گذشته یافت. بااین‌وجود این ترک پد بسیار عالی کار می‌کند و درحالی‌که می‌توانست کمی بزرگ‌تر شود اما در طول استفاده از آن لذت خواهید برد.

آهن‌رباهایی که تایپ کاور را به سرفس پرو متصل می‌کنند از گذشته قوی‌تر شده‌اند و واقعاً جداسازی آن از دستگاه به‌راحتی ممکن نخواهد بود هرچند این موضوع به حجم عضلات شما نیز بستگی دارد!
مایکروسافت یک تایپ کاور عالی مشابه تایپ کارو سرفس پرو ۴، برای سرفس پرو جدید تولید کرده است. اگرچه این نسخه تایپ کاور کاملاً جدید نیست اما یک ارائه بودن نقص است. کلید تنظیم روشنایی صفحه‌نمایش، رنگ‌های جدید و پوشش الکانترا همه و همه در بهتر شدن این تایپ کاور نقش به سزایی دارند.

سیستم صوتی

مایکروسافت دو اسپیکر استریو در لبه‌های صفحه‌نمایش سرفس پرو ۲۰۱۷ قرار داده است. این اسپیکرها که در جلوی دستگاه قرار دارند به خوبی انتظار شمارا برآورده می‌کنند و برای تبعیت از روح استریو از هم جداشده‌اند.

اسپیکرهای سرفس پرو جدید در مقایسه با سرفس پرو ۴ بهبودیافته و بزرگ‌تر و قوی‌تر شده‌اند. این اسپیکرها اکنون از سیستم صدای دالبی هم پشتیبانی می‌کنند. در این مورد دو شرکت به‌طور جدی در حال همکاری برای پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دالبی در ویندوز ۱۰ و حتی اکس باکس وان هستند.

این تغییرات کیفیت صدا پخش موزیک، فیلم‌ها و تماس‌های اسکایپ را به شکلی قابل‌ملاحظه بهبود می‌بخشد. البته سیستم صوتی سرفس لپ‌تاپ به علت کمتر بودن محدودیت آن دستگاه در استفاده از اسپیکرهای بزرگ‌تر و قوی‌تر در مقایسه با سرفس پرو بهتر است اما در کل می‌توان گفت صدای پخش‌شده از سرفس پرو جدید زلال، فرح‌بخش، بلند و بدون نویز است.

دوربین و ویندوز هلو

مایکروسافت تلاش‌های بسیاری برای بهتر کردن تجربه ویندوز ۱۰ و سرفس پرو درزمینه راه‌اندازی بدون وقفه دستگاه از حالت استندبای کرده است. این فعالیت‌ها به‌منظور شبیه شدن  بیشتر کامپیوترهای شخصی به تبلت ها و گوشی‌های هوشمند است که بدون وقفه آمده کار می‌شوند و می‌توان گفت در این راه مایکروسافت تقریباً موفق شده است.
از فشار دادن کلید پاور یا کیبورد دستگاه، تا روشن شدن صفحه‌نمایش و فعال شدن سیستم تشخیص چهره از طریق دوربین (ویندوز هلو) و درنهایت ورود به کاربری فقط ۲.۵ ثانیه طول می‌کشد و این به شکل قابل ملاحظه‌ای سریع است. به‌محض آنکه دستتان را از دکمه پاور بر می‌دارید سیستم شما آماده کار کردن است. این بسیار لذت‌بخش است که پشت میز خود بنشینید دکمه پاور را فشار دهید و سرفس پرو شما در چشم بر هم زدنی آماده‌به‌کار باشد.

البته شاید هنوز هم آماده‌به‌کار شدن سرفس پرو از حالت استندبای کمی طولانی به نظر می‌آید و این به دلیل خصوصیات باقی‌مانده از کامپیوتر بودن این دستگاه است. بااین‌وجود مایکروسافت تأکید می‌کند که سرفس پرو این توانایی را یافته است که ساعات کاری شمارا تشخیص دهد و در این بازه زمانی و میان کار شما به‌صورت مکرر شمارا منتظر نگذارد.
لنز IR مورداستفاده برای ویندوز هلو حالا بیشتر از دید خارج‌شده و در قاب صفحه‌نمایش پنهان‌شده است. اکنون جزئیات کمتری در سرفس پرو قابل‌مشاهده است و مقداری چهره این دستگاه از گذشته محافظه‌کارتر شده است.

وربین جلویی سرفس پرو از انتظاری که از یک دوربین ۵ مگا پیکسلی می‌توان داشت فراتر عمل می‌کند.

دوربین جلوی سرفس پرو بدون تغییر تراکم ۵ مگا پیکسل و رزولوشن ۱۰۸۰p را ارائه می‌کند. این دوربین تصاویری بسیار شفاف و ویدئوهایی فوق‌العاده ثبت می‌کند و می‌توان گفت خیلی بهتر از بیشتر لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت موجود در بازار است. دوربین پشتی ۸ مگا پیکسلی آن‌هم با فوکوس خودکار و رزولوشن ۱۰۸۰p HD به شکل قابل ملاحظه‌ای خوب عمل می‌کند و می‌تواند در کلاس درس برای تصویربرداری از تخته کلاس و آفیس لنز برای ذخیره محتوا مفید واقع شود و می‌توانید با اطمینان از کیفیت قابل‌قبول این دوربین به تصویربرداری بپردازید.
بنچ مارک مایکروسافت سرفس پرو ۲۰۱۷
درحالی‌که شاید فکر کنید سرفس پرو Core i5 بدون فن یک بهترین انتخاب بین سرفس پروهای جدید است اما بهتر است بیشتر در مورد پیکربندی دوهسته ای Core i7-7660U و گرافیک Iris Plus 640 فکر کنید. این قطعات در کنار هم هماهنگی بی‌نظیری را شکل داده‌اند بخصوص برای دستگاهی که تنها ۷۸۴ گرم وزن دارد!
پردازنده
در آزمون هماهنگی بنچ مارک پردازنده Core i7-7660U کارایی بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهد و حتی نتایج آن چشمگیرتر از پردازنده چهار هسته‌ای  Core i7-7700HQ موجود در دستگاه Dell XPS در آزمون گیک بنچ تک‌هسته‌ای است.

دستگاه پردازنده تک هسته ای چند هسته ای
Surface Pro 2017 i7-7660U ۴,۵۱۳ ۹,۳۴۶
Dell Latitude 5285 i7-7600U ۴,۶۳۵ ۹,۲۸۹
Dell XPS 15 (9560) i7-7700HQ ۴,۵۰۳ ۱۳,۵۸۷
Samsung Notebook 9 15 Ext i7-7500U ۴,۳۱۶ ۸,۳۲۰
Lenovo X1 Carbon i5-7300U ۴,۱۳۹ ۸,۳۱۱
Dell XPS 13 (9360) i7-6560U ۴,۱۲۰ ۷,۸۲۹
HP Spectre 13 i7-7500U ۴,۱۰۰ ۷,۴۶۹
Surface Book i7-6600U ۳,۹۷۷ ۷,۴۸۶
Surface Laptop i5-7200U ۳,۷۲۵ ۷,۵۲۳
Surface Pro 4 i5-6300U ۳,۳۱۹ ۶,۹۵۰

پردازنده گرافیکی

در آزمون‌های پردازنده گرافیکی، پردازنده گرافیک اینتل Iris Plus 640 نتایج بسیار خوبی را ثبت کرده است.

دستگاه نمره کسب شده
Surface Pro 2017 ۳۰,۶۷۸
HP Spectre x360 15 ۲۸,۸۶۸
Samsung Notebook 9 15 Ext ۲۳,۲۰۷
Dell Latitude 5285 ۲۱, ۹۲۱
HP EliteBook x360 G2 ۲۱,۵۱۲
Dell XPS 13 (9360) ۱۹,۴۱۰
Surface Laptop ۱۹,۲۵۶
Surface Book HD520 ۱۸,۱۹۷
Surface Pro 4 ۱۷,۳۹۵

نکته‌ای که امتیاز ۳۰,۶۷۸ گیک بنچ را برای سرفس پرو حائز اهمیت می‌کند نتیجه بهتر این دستگاه در مقابل دستگاه‌های HP Spectre x360 و Samsung Notebook 9 است که هر دو آنها از پردازنده گرافیکی مجزا NVIDIA GeForce 940MX بهره می‌برند. کاربرانی که به‌قدرت پردازش بالا نیازمند هستند و یا آن دسته از کاربران که دوست دارند روی دستگاه خود چند بازی هم داشته باشند، نتایج ثبت‌شده برای سرفس پرو ۲۰۱۷ توجه آنها را جلب خواهد کرد.

درایو حالت جامد (SSD)

برخلاف سرفس لپ‌تاپ با حافظه جانبی ۲۵۶ گیگابایتی، مایکروسافت سرفس پرو جدید با حافظه جانبی ۵۱۲ گیگابایتی از نوع حالت‌جامد یا همان اِس اِس دی روانه بازار می‌شود. در این قسمت به بررسی حافظه جانبی اِس اِس دی Samsung PM971 (KUS040202M) می‌پردازیم. نتایج به‌دست آمده جالب است.

دستگاه سرعت خواندن (مگابایت بر ثانیه) سرعت نوشتن (مگابایت بر ثانیه)
Surface Pro 2017 ۱,۲۸۴ ۹۶۳
Lenovo X1 Carbon ۱,۵۱۸ ۱,۱۸۸
Samsung Notebook 9 Ext ۱,۳۶۵ ۱,۲۱۳
HP EliteBook x360 G2 ۱,۱۲۹ ۹۱۶
Dell XPS 13 (9360) ۱,۲۸۷ ۷۹۴
HP Spectre x360 15 ۱,۱۲۸ ۸۶۲
Surface Book ۱,۰۱۸ ۹۶۷
Surface Laptop ۴۲۳ ۲۳۷

درحالی‌که نمی‌توان گفت سریع‌ترین اِس اِس دی موجود در سرفس پرو به‌کاررفته است اما Samsung PM971 واقعاً نتایج خوب و موردتوجه ای از خود در این دستگاه ثبت کرده است. برای آن دسته از مشتریان مایکروسافت که از اِس اِس دی سرفس لپ‌تاپ ناامید شده‌اند نتایج سرفس پرو جدید بسیار دلگرم‌کننده خواهد بود.

البته بهتر است بدانید که تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی با توجه به میزان عرضه و شرایط بازار از انواع مختلف اِس اِس دی‌ها که در اختیار آنها قرار می‌گیرند استفاده می‌کنند. درنتیجه ممکن است در تمام سرفس پروها از این نوع اِس اِس دی استفاده نشود و یا حتی این نوع بخصوص تنها به دستگاه قدرتمند Core i7 محدود باشد که به نظر منطقی نیز است.

پی سی مارک (تست کلی سخت افزار)

در این قسمت کارایی کلی سخت‌افزار سرفس پرو ۲۰۱۷ توسط آزمون پی سی مارک را مشاهده می‌کنید:

دستگاه امتیاز مقایسه
Surface Pro 2017 ۳,۰۵۵ بهتر از ۵۷ درصد از تمام نتایج
Dell Latitude 5285 ۳,۰۷۹ بهتر از ۵۷ درصد از تمام نتایج
Samsung Notebook 9 15 Ext ۲,۹۹۸ بهتر از ۵۷ درصد از تمام نتایج
Lenovo X1 Carbon Core i5 ۲,۹۶۵ بهتر از ۵۷ درصد از تمام نتایج
HP EliteBook x360 G2 ۲,۹۱۶ بهتر از ۵۲ درصد از تمام نتایج
Dell Latitude 7280 ۲,۸۲۹ بهتر از ۵۲ درصد از تمام نتایج
HP Spectre x360 15 ۲,۴۷۲ بهتر از ۴۱ درصد از تمام نتایج
Surface Laptop Core i5 ۲,۴۹۴ بهتر از ۴۰ درصد از تمام نتایج

سرفس پرو جدید نتایج بسیار مناسبی را کسب کرده است. کارایی این دستگاه در مقایسه با آخرین نسل از سرفس بوک Core i7-6600U به شکل قابل‌توجهی بهبودیافته است. در این قسمت تنها نتایج ثبت‌شده برای  Dell Latitude 5285  بافاصله بسیارکمی بالاتر از سرفس پرو قرار دارد.

درنهایت می‌توان گرفت سرفس پرو با پردازنده Core i7 و گرافیک Intel Iris Plus 640 یک ترکیب قدرتمند را تشکیل می‌دهند بخصوص با این پیکربندی سخت‌افزاری شکل‌گرفته در سرفس پرو ۲۰۱۷. شاید مبلغ زیادی را برای این محصول پرداخت کنید اما در عوض مایکروسافت بهترین ترکیب ممکن از فنّاوری‌های جدید را در اختیار شما قرار می‌دهد که بالاترین کارایی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

باتری

علی‌رغم نتایج قابل‌توجه کسب‌شده بنچ مارک برای پردازنده Core i7، سرفس پرو حتی زیر سنگین‌ترین فشارهای پردازنده و گرافیک تمام مدت خنک باقی می‌ماند.

در مدت ۳۰ دقیقه آزمون‌های بنچ مارک با شبیه‌سازی ویرایشگر تصاویر و هر از چند گاهی هم بازی کردن، دمای سرفس پرو جدید با پردازنده Core i7 هرگز به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد افزایش نیافته است و دمای صفحه‌نمایش تنها ۳۸ درجه باقی ثابت باقی‌مانده است که البته آن‌قدر گرم نیست که نتوان از صفحه‌نمایش را لمسی کرد! البته این نتایج با توجه به کارایی و نتایج به‌دست‌آمده برای پردازنده و گرافیک این دستگاه بسیار قابل‌توجه است و نشان‌دهنده مهندسی قدرتمند مایکروسافت در بخش کنترل حرارت در این دستگاه است.

در همین مدت ۳۰ دقیقه آزمون بنچ مارک، فن دستگاه روشن شد و صدای آن قابل‌شنیدن بود البته یه هیچ‌وجه صدای آزار دهنده ای از خود تولید نکرده و به‌سختی می‌توان صدای آن را شنید.

در یک اتاق با صدای محیط معمولی شما به‌سختی می‌توانید صدای فن این دستگاه را متوجه شوید و این با گزارش‌های به‌دست آمده برای صدای فن سرفس پروهای گذشته بسیار متفاوت است. در طی بررسی‌های صورت گرفته در هیچ حالتی از آزمون‌های مختلف کارایی، صدای فن دستگاه بلند و مزاحم ثبت‌نشده است و حتی در طول فعالیت‌های معمول که فشار زیادی را به پردازنده‌های دستگاه وارد نمی‌کند فن دستگاه از حرکت می‌ایستد و یا نمی‌توان اصلاً صدایی از آن شنید. در حتی هنگام فعالیت‌هایی مثل جستجو اینترنت و یا استفاده از استور ویندوز می‌توان گفت سرفس پرو ۲۰۱۷ با پردازنده Core i7 یک دستگاه بدون فن است.

طول عمر باتری دستگاه را مایکروسافت ۱۳.۵ ساعت برای استفاده در حالت پخش پیوسته ویدئو اعلام کرده است. در استفاده معمول روزانه کارشناسان ارائه‌کننده این بررسی باتری دستگاه حدود ۸ ساعت و حتی بیشتر دوام آورده است، که به شکل قابل‌توجه ای در مقایسه با سرفس پرو ۴ که طول عمر باتری آن حدود ۶ ساعت بود بهبودیافته است.

در طول پرواز بوستون تا لوس‌آنجلس کارشناس این بررسی دو ساعت فیلم مشاهده کرده است، حدود ۱۵ دقیقه بازی Pinball FX2 و چنددقیقه‌ای هم با خود سیستم‌عامل کارکرده است. هنگام فرود حدود ۷۱ درصد از شارژ باتری دستگاه او هنوز باقی‌مانده است. در شرایطی دیگر بعد از ۲.۵ ساعت Xbox E3 liveblog حدود ۷۳ درصد از شارژ باتری مصرف‌شده است.

بعد از استفاده از تجربه سرفس پروهای ۳ و ۴ این اولین بار است که می‌توان گفت شما می‌توانید با سرفس پرو جدید خود به محل کار بروید بدون آنکه شارژر AC را همراه خود ببرید. گفتنی است که اندازه شارژر AC نیز در مقایسه با گذشته کوچک‌تر شده است.

نکته مهم دیگر مصرف شارژ باتری در حالت استندبای است. اگر شما سرفس پرو جدید را کاملاً شارژ کنید و بعد از یک شب و حتی بیشتر، بعد از چند روز سرفس پرو را روشن کنید میزان شارژ باتری هنوز ۱۰۰ درصد باقی‌مانده است این‌یکی دیگر از تغییرات سرفس پرو ۲۰۱۷ است.

جمع بندی، مایکروسافت سرفس پرو ۲۰۱۷

سرفس پرو ۴ یک دستاورد بزرگ برای مایکروسافت محسوب می‌شود، اما آغاز خوبی را به دلیل مشکل پردازنده‌های اینتل “اسکای لیک” تجربه نکرد. حتی هنگامی‌که مشکلات پردازنده اینتل رفع شد، این دستگاه گاهی گرم می‌شد و صدای فن آن نیز قابل‌شنیدن بود، علاوه بر این‌ها عمر مفید باتری آن تازه داشت به حد قابل قبولی نزدیک می‌شد اما معمولاً در مقایسه با رقبا این دستگاه موفق به جلب‌توجه کاربران نمی‌شد.

به نظر می‌رسد مایکروسافت تمام این نقایص را در دستگاه جدید خود حل کرده است. مایکروسافت در سرفس پرو جدید خیلی فراتر از رفع این مشکلات عمل کرده است. البته در نگاه اول شاید به نظر آید که این دستگاه در مقایسه با قبل تغییرات زیادی نداشته اما درمجموع تمام خصوصیات آن، این دستگاه را به یک تجربه دلپذیر و متفاوت از گذشته مبدل می‌سازد. هرکسی به فوق‌العاده بودن سرفس پرو اعتراف خواهید کرد حتی اگر از طرفداران این دستگاه نباشید. ویژگی‌های سرفس پرو جدید هر شخصی را برای مهاجرت از لپ‌تاپ به این دستگاه قانع خواهد کرد. از جمله نقاط قوت این دستگاه عبارتند از:

  • با یک‌بار شارژ کامل دستگاه، پاسخگو یک روز کامل کاری شما خواهد بود.
  • در حالت استندبای از شارژ دستگاه کاسته نمی‌شود.
  • دمای دستگاه ثابت و مناسب است.
  • صدایی از فن‌ها و سیستم خنک کنند دستگاه به گوش نمی‌رسد.
  • احساس جذابی که در دست گرفتن و استفاده از آن به کاربران منتقل می‌کند.
  • به‌عنوان یک کامپیوتری ویندوزی کامل، سرعت راه‌اندازی و آماده به‌کار شدن آن قابل‌توجه است.
  • با شناسایی ساعات کاری کاربران از منتظر گذاشتن مکرر آنها برای راه‌اندازی دستگاه جلوگیری می‌کند.
  • صفحه‌نمایش فوق‌العاده با سیستم رنگ پیشرفته.
  • پبکربندی های مختلف که پاسخگوی نیاز هر کاربری می باشد.

می‌توان گفت که مدل Core i7 این دستگاه حتی رقیب بسیاری از قوی‌ترین لپ‌تاپ بازار می‌باشد. حتی اگر شما طرفدار استفاده از قلم در دستگاه‌های لمسی نباشید می‌توان گفت قلم جدید سرفس و تجربه آن در سرفس پرو جدید شمارا به استفاده بیشتر از آن قانع خواهد کرد.

مایکروسافت تمام تلاش خود را کرده است تا این دستگاه با پوشش تمام نیازمندی‌های ممکن کاربران یک دستگاه همه کار برای تمام کاربران هدف باشد. و با سرفس پرو ۲۰۱۷ می‌توان گفت برای اولین بار به‌طور قطع می‌توان گفت خط جداکننده بین کامپیوترهای شخصی قدرتمند و تبلت ها در حال محو شدن است.

سرفس پرو ۳ یا تهیه سرفس پرو ۲۰۱۷ ؟

بدون شک در سرفس پرو جدید بهبودهای قابل‌ملاحظه ای ایجادشده است و دارندگان سرفس پرو ۳ اگر از نظر مالی با تهیه سرفس پرو ۲۰۱۷ مشکلی نداشته باشند، باید حتماً دستگاه جدید را تهیه کنند. این خرید ارزش هزینه آن را دارد، زیرا تجربه‌ای بی‌نقص تر و کامل‌تر و  از سرفس را به شما ارائه می‌کند.

سرفس پرو ۴ یا تهیه سرفس پرو ۲۰۱۷ ؟

اگرچه تغییر خیلی بزرگی در مقایسه با سرفس پرو ۴ در سرفس پرو ۲۰۱۷ اعمال نشده است اما اگر عمر باتری، یا صدای فن سرفس پرو ۴ برای شما ناامید کننده بوده است خرید سرفس پرو ۲۰۱۷ برای شما منطقی خواهد بود. یا حتی اگر شما بیشتر از قلم سرفس پرو استفاده می‌کنید قلم جدید بسیار بهینه‌تر شده است. البته درنهایت باید هزینه‌ای که برای این دستگاه می‌پردازید را هم در نظر بگیرید. علاوه بر آن تنها یک سال نیم از ارائه سرفس پرو ۴ می‌گذرد و این دستگاه هنوز در رقابت با بسیاری از هم رده‌های خود پیروز میدان است.

اولین سرفس پرو شما !

اگر هرگز تابه‌حال سرفس پرو ای نداشته‌اید اما همیشه در فکر خرید یکی از آنها بوده‌اید، زمان آن رسیده و سرفس پرو ۲۰۱۷ بهترین سرفس پرو ای است که می‌توانسته‌اید داشته باشید.

اکنون می‌توان گفت مایکروسافت ابزار متقاعد کردن بسیاری از کاربران برای استفاده از سرفس پرو به‌جای لپ‌تاپ‌ها را در دست دارد. شاید چند سالی طول کشیده باشد اما در سال ۲۰۱۷ بیشتر از هرزمانی این دیدگاه مایکروسافت موردقبول همگان قرارگرفته است. سرفس پرو ۲۰۱۷ نقطه اوج تمام ارائه‌های قبلی صورت گرفته است. شاید این ارائه بدون تغییرات خیلی اساسی بوده اما بهبودهای کاملی در تمام قسمت‌های دستگاه ایجاد کرده است. این دستگاه به شکل حیرت‌انگیزی زیباست و اعتماد کاربران را جلب می‌کند. هر شخصی هنگام استفاده از سرفس پرو جدید لذت می‌برد. البته قیمت این دستگاه قدری بالا بوده و کسی منکر آن نیست، اما این قیمت برای چنین دستگاهی غیرمنطقی نیست و اگر مسئله قیمت آن برای شما اهمیتی نداشته باشد هرگز نمی‌توانید تجربه‌ای بهتر از کیفیت ارائه شدن در این دستگاه را در دستگاه مشابه دیگری به‌دست آورید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *